Bagni di Mario (Thermal baths of Mario)
Wednesday, April 19th, 2017
I had heard about this site in Bologna, in fact I did a translation of tourist information from the Italian about the place. Unfortunately it is not open for visits from the public. Still it may open in the future for tourists visits so I wanted to write about it. It’s called Bagni di Mario. It is really misnamed since it’s not a bath but a system for water capture, settling (to remove sediment) and ultimately providing water to the center of Bologna for public fountains including the Fontana del Nettuno.
Ho sentito parlare di questo sito a Bologna. Infatti ho tradotto dall’italiano delle informazioni turistiche su questo posto. Purtroppo al momento non è aperto al pubblico. Tuttavia può darsi che in futuro venga aperto alle visite turistiche e così volevo scriverne. Si chiama Bagni di Mario. In realtà il nome e’ sbagliato perché non sono bagni (terme), ma un sistema di raccolta e decantazione (depurazione) delle acque e infine per la fornitura di acqua alle fontane pubbliche del centro di Bologna, inclusa la Fontana del Nettuno.Â
It was built in 1563 and collects water from surrounding springs, decants it and then it flows through small brick tunnels (I guess that pipes didn’t really exist at that time) all of the way to the center of Bologna a distance of about 1.6 km.
E’ stato realizzato in 1563. Raccoglie l’acqua delle sorgenti circostanti, la fa decantare e poi la fa defluire da qui all’interno di un cunicolo di mattoni (immagino che i tubi non esistessero a quell’epoca) fino al centro a Bologna, a una distanza di 1.6 km.
Update: My editor told me that pipes did, in fact exist, in the form of terracotta cones for constructing a pipe. The architect used them for the fountain.
Aggiornamento: Il mio redattore mi ha detto che infatti esistevano i tubi a forma di cono di terracotta per costruire i tubi. L’architetto ha usato quelli per la fontana.